Barbeque-majoneesi, laiskan kokin kastike


Mitä meillä tänään syödään? Barbeque-majoneesia, possun ulkofilepihvejä ja salaattia. Herra Ässälle muutama kesäpottupottunen. Mitäs teillä tänään syödään?
Helteellä ei jaksa kovastikaan kokkailla, hellan äärellä heiluskella. Vai mitä. Myönnän ihan suoriltaan, että minua laiskottaa. Helle vie voimat ja köökkisessä en viihdy minäkään. Syödä silti pitää, ja meillä se on sitä mitä kulloinkin tekee mieli.
Raikkaita salaatteja, hampurilaisia, lihavartaita tai pihvejä sekä makutahnoja ja -kastikkeita. Niitä kun tekee helposti ja ovat hyviä. Ihan hirmuisen kätskää!

Barbeque-majoneesista on tullut meillä suosikki. Herra Ässäkin tykkää, vaikka majoneesista ei liiemmin tykkää. Tästäpä tykkää!


Rouva Ässän Barbeque-majoneesi

2 valkosipulinkynttä
rasiallinen kirsikkatomaatteja
1 dl majoneesia
3 rkl ranskankermaa
1 dl barbeque-kastiketta (lisää tarvittaessa 0,5 dl)
tuoretta basilikaa
mustapippuria rouhittuna

Puolita tomaatit, ja paahda tomaatteja uunissa, 150 asteessa, n. 15-20 minuuttia.


Tomaattien ollessa uunissa, kuori ja purista valkosipulinkynnet, silppua basilika ja sekoita kaikki ainekset keskenään. Laita majoneesi jääkaappiin.
Ota tomaatit uunista ja anna niiden jäähtyä. Ota muutama tomaatti talteen, pihvin päälle, koristeeksi. Sekoita jäähtyneet tomaatit barbeque-majoneesin joukkoon. Rouhaise päälle mustapippuria myllystä.
Tarjoile heti lihan, kasvisten kanssa. Erinomainen täyte myös uuni- tai grilliperunoille. Maista myös makkaran kamuna tai hampurilaisen välissä :-)

Veikkaan että tämä kastike saa kehuja. Meillä ainakin sai!
Minä tykkään; kehuista ja siitä kun tuli taas tehtyä Herra Ässän mieleistä. Minä tykkäsin myös siitä miten helppo tämä majoneesi on tehdä. Possukaan ei tarvinnut maustamista, paistoin öljyssä ja lopuksi vielä laitoin pannulle palan voita. Se oli siinä!


Sanotaan mitä sanotaan, mutta minä kyllä hippasen valitan kuumuudesta. Ja enpä jaksa moitteita vastaan siitä ottaa. Olkoon vaan kohta taas talvi. Se minulle sopii. Mutta tämä liian kuuma ei sovi.
Huomenna mennään taas pikkulikkojen kanssa aamulla n.klo 4-5 aikaan lenkillä se mitä jaksetaan. Ei sovi kovinkaan kuumalla lenkkiä heittää. Se on oltava tarkkana koirien kanssa, ja itsenikin kanssa. Onneks me kaikki akat ollaan yhtä mieltä näistäkin asioista, ja puuhaillaan just se mikä hyvältä tuntuu. Meillä on reppukin matkassa lenkillä, juomakupsut kaikille akoille.
Herra Ässä tilasi internetin kaupasta likoille uima-altaan. Iltaisin ollaan (siis likat) siellä puljanneet. Kyllä vaan minunkin mieli sinne istahtaa tekisi. Toistaiseksi olen poissa pysynyt.
Tuotiin Espanjasta vesilelujakin tulkuiksi. Hauskinta on kun ne heittää altaaseen ja likat hyppää sieltä hakemaan.
Sellaista vehlausta meillä.



Onhan meillä sitten ollut tässä sellaistakin, että minulla oli synttäripäivä viime viikolla.
Sattui sunnuntaille päivä se. Ihan pakahduin kun 43 ruusua sain. Minä kun tykkään tuoreista kukista. Ihanaa kun iso kimppu on edelleen ilonani.


Muutama päivä ennen päivää oikeaa, sitä synttäripäivää, tuli Herra Ässä muikeana töistä kotiin. Muassaan yllätys. Lahja! Riippumatto! Oli hommia sen löytämiseksi joutunut tekemään, kaikkialta loppunut! Mutta sai kuin saikin minulle lahjaksi sellaisen, josta olen puhellut.
Heti hän sen kasaamaan. Kiltti! Ja minä koemakoilemaan. Hyvä! Kyllä kelpaa protkotella. Villasukissaan.
Oli kesä tai talvi, Islanti ja Bali, Rouva Ässä ei villasukistaan luovu ;-)


Oikeana synttäripäivänä sain 3 taulua. Herra Ässä teki ne itse jollain ohjelmallaan, tietokoneen kanssa. Kartoissa on paikat. Tapasimme. Menimme naimisiin. Asumme.
En sano ettei riippumatto ole ihana ja mieluinen lahjuskainen, vaan niin on kyllä nämä taulutkin. En minä materiasta, kalliista jutskista. Tällaisista minä <3





Kommentit

Instagram

Suositut tekstit